Ini satu kisah aku budak praktikal

Heloo people...Kabare kalian semua, saja nk habaq dekat hampa sumer, aq dah jadi bdak praktikal dekat Forest Research Institute Malaysia (FRIM), Kepong since14 Nov 2011 lepas. saja nk habaq dekat hampa sumer kecuali yg dah tau, sbenornya aku aku sbenarnya bukan nk sgt praktikal dekat frim tp dh tmpt lain yg aku apply byk plak “cekadak” die. 


So without membebel byk sgt..
ni r kerja aq time first week aku masuk kerja, membuta j tau, life aku mmg heaven gila kot, daripada hari isnin sampai hari khamis ( jumaat ponteng) aq masuk kerja mmg mengular j start masuk kerja j aq dah start termenung then tidor,mkn pagi,termenung,tido,mkn tengahari, tido,termenung jam 430 ptg balik umah
( maklumlah KL jam 5-7 traficc jam, so x salah aq rasa aq balik awal kan ). 

Kalo berterusan mcm ni WAJIB time buat presentation VIVA nanti, depan lecturer mmg aku nganga je lah.

2nd dan 3nd week of kerja :

Untuk Minggu yg ke-2 dan ke-3, Aku berkesempatan r untuk ikot geng-geng Frim En ( Audi,Azahan,Abu,Bye,zainol,wan,ajak,khairul, Cik Azizi ..errrrrrrr )  buat kerja luar untuk buat reaseach  pasal i) forest stocking ii) Determine the density of the forest iii) Normalize Difference Vegetation Index (NDVI) dekat selangor dan perak  dgn agensi daripada Agensi Perhutanan Jepun habaq hang ( surname : Mr. Nokia,Mr.Sasa, Mr Tommy, dan Mr.Sushi, anyway nama depa ni pelik skit coz lidah kami udah berbelit nk panggil ). FRIM ni cm assist geng-geng jepun ni buat kerja depa. Makanya kenalah aku Specking London. Tu yg tulisan ni byk bahasa rojak konon perasan org putih. Antara tmpt yg aku pergi adalah :

1) Bukit Belata
2) Hulu Semmangkok ( kalo x silap hutan sekeliling OTW nk pg bukit fraser )
3) Hulu gombak

4) Lagong 
5) Tapah
 6) Bajin Meraka
 7) Bukit kinta( hutan sekeliling otw nk pg cameron higland )
8) Kledang Saiong


so let me introduce uoll'sss with my group member ( GROUP B )
from left yg paling budjet, Mr.Sasa,En Audi ( supervisor aku untuk fieldwork nih), Mr. Sushi, En. Bye, En.Azahan dan En Abu Hussin


 Group A
From left Mr.Tommy, En.Khairul, En. Zainol, En.Ajak, En.Wan dan Mr.Nokia

Lets the bebelan of picture start now :




process of making the center point
Prinsip org jepun, hujan bukan alasan x buat kerja dan mereka ni ad buku dan pen yg kalis air ( lagi basah buku tu, lagi terang tulisan )


nama alat yg En.Zainol pagang nama die Prism
kegunaan alat tu untuk tahu observe kepadatan pokok samaada mencapai piawaian atau x 
ni r kerja tetap aku selain drpd bwk beg peralatan
dan kalo pokok tu mencapai piawaian yg dikehendaki kenalah ukur lilit pokok tu
hey ingat senang ke kerja ni,agk kalo kawasan pokok curam, x naya aq nk pg ukur lilit pokok tu

 
masa dekat Bukit Hulu Semangkok 
tmpt yg paling penat skali aku nk kena mendaki siap merangkak lagi bagai
 
nmpk muka penat (konon mcm aku soang je buat kerja )



 

- Sekadar kenang-mengenang -

Dekat bukit Kinta memposingkan diri tangkap gambar

 


 

Pokok kebangaan UiTM perlis, Cengal

Sekadar untuk pengkongsian cerita, basic idea untuk buat kerja ni adalah, biasanya kita akan buat processing dalam software contohnya mcm software yg kami guna adalah ARC GIS dan juga ERDAS/LPS ( makin lama, makin SKEMA ayat aku nih.hish), So drpd sofware nih kita akan select mana-mana point yg kita nak/ mana-mana point yg kita suka then kita akan gunakan coordinate kawasan tu sebagai reference dan kita akan set dlm GPS untuk assist kita turun site.. Untuk menambah perisa cerita nih, kerja ni bukan main kawasan yg dekat-dekat je, permainan bdak-bdak bole r coz at least mesti paling tidak 1.6 km ke dalam hutan untuk jumpa point yg kita dah set.

Ni interface untuk software ARC GIS

 
Ni interface untuk software ARC GIS

untuk bdak-bdak Remote Sensing koang akan guna gak software nih time koang naik part 5 - sempat lg kalo nk cari mana-mana senior untuk install benda alah nih - . secara kasar nya, kerja ni sebijik sama cm kerja photogrammetry II ( En. Rizal ) waktu site dekat Kangar ( kpd yg xpaham aq minx maaf erk  ) 


sj nk capap muka skit

last but not least sbelom koang mula nk loya tekak, actually sepanjang aq join kerja nih tips paling penting adalah jgn mkn terlalu kenyang coz boleh muntah ( aq dah kena 3 kali ) dan kalo rasa pening-pening coz jalan yg bengkang bengkok elok mkn asam byk2 ( aq muntah gak ).actually projek kerja ni 6 minggu dan agensi jepun ni akan round satu semenanjung m'sia..minggu ke 3 dekat negeri sembilan then lepas tu dekat  pahang plak,next week lg, mybe johor , next week lg dan lagi maybe kelantan dan t'ganu. i just can't wait for next trip kalo dpt pg lg.

nk tag dekat junior tersyg aq LOL.. nur fatiha, alia domo, ishazmine, xdilupakan kpd pewaris pembodekan aku Mieyra abd rahman
OMBAK RINDU best weih  :-D






































0 comments:

Post a Comment

Powered by Blogger.

Followers

Merepek

MeREpek

My photo
JAWATAN RASMI 1. Bekas President klub kipas fadril 2:President klub jejaka tisu 3:President klub hatiku taman firdausi 4:Speaker kelab rongenggan 5:Ahli majlis tertinggi klub suka suki

Thank Stalkers